چاپ تگ لاین روی چسب پهن

تگ لاین (Tagline) یا پیام تبلیغاتی چیست؟ نوشتن تگ لاین در 4 قدم

تمام دنیا ال جی را با این جمله می‌شناسند:«زندگی خوب است» و «راه تو را می‌خواند» جمله‌ای است که در کنار نام ایران خودرو همیشه شنیده‌ایم. همین حالا معروف‌ترین برندی که می‌شناسید را به یاد بیاورید. کدام برند است؟ آیا پیام تبلیغاتی آن را نیز در کنار نام برند به یاد نیاوردید؟ این، همان تگ لاین یا پیام تبلیغاتی است.

ما یک کارخانه تولید و فروش چسب پهن عمده هستیم؛ پس شاید بپرسید چرا یک کارخانه فروش چسب پهن عمده به جای اینکه درباره چسب پهن مقاله بنویسد، می‌خواهد درباره پیام‌های تبلیغاتی صحبت کند؟ اصلا پیام تبلیغاتی چه ربطی به چسب پهن دارد؟ پاسخ این سوال در ۲ واقعیت نهفته‌است:

چه یک استارتاپ باشید، چه صاحب یک کسب و کار کوچک و چه عضو تیم بازاریابی یک شرکت بزرگ، یک تگ لاین عالی می‌تواند به مشتریان‌تان کمک کند تا برند شما را به خاطر بسپارند و این یعنی شما در میان رقبا متمایز شده‌اید.

اگر چیزی می‌فروشید و قرار است محصولات‌تان را به صورت بسته‌بندی‌شده به دست مشتریان خود برسانید، یک نکته کوچک وجود دارد که پس از اطلاع، باید از آن مانند یک راز محافظت کنید. زیرا برد یا باخت شما در رقابت با فروشندگان دیگر را تعیین می‌کند و آن، چاپ روی چسب پهن است.

اما چه چیزهایی را می‌توان روی چسب پهن چاپ کرد؟ مواردی از قبیل:

  • نام شرکت
  • لوگو
  • شماره تماس
  • آدرس وبسایت
  • کد QR
  • تگ لاین یا پیام تبلیغاتی

در این مقاله، می‌خواهیم روی مورد آخر بحث کنیم.

تگ لاین چیست؟

تگ لاین یا پیام تبلیغاتی یک عبارت ساده و به یاد ماندنی است که مخاطب را به سمت یک برند یا محصول خاص می‌کشاند. یک پیام تبلیغاتی موثر در کنار لوگو و نام برند شما که روی چسب پهن چاپ می‌شود، یک شرط کلیدی برای موفقیت در امر بازاریابی است. اسلوگان و تگ‌لاین اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. اما اسلوگان به محصول یا کمپین خاصی گره خورده‌است، در حالی که تگ‌لاین یک عبارت دائمی بوده و مأموریت شرکت شما را نشان می‌دهد.

رسیدن به یک پیام تبلیغاتی مناسب ممکن است به طوفان فکری زیادی نیاز داشته باشد. اما ارائه یک عبارت خلاقانه، به یاد ماندنی و ساده می‌تواند به شما کمک کند که در ذهن و روان مردم مانند یک یادگاری حک شوید.

تگ لاین چیست

چرا تگ لاین مهم است؟

واقعا!! چرا چاپ تگ لاین روی چسب پهن انقدر مهم است؟

نمی توان انکار کرد که پیام تبلیغاتی بخش بسیار مهمی از یک برند است. به قدری مهم، که برخی از برندها حتی با تگ لاین‌های‌شان شناخته می‌شوند و موقعیت آنها در بازار تحت تأثیر تگ لاین آن‌ها قرار می‌گیرد.

تگ لاین یک پیام ارتباطی قدرتمند است که به یک سوزن تبدیل شده و در ذهن و حافظه مخاطب فرو می‌رود. زیرا به گونه‌ای ساخته می‌شود که مخاطب در اولین برخوردی که با آن دارد، اثر طولانی‌مدت عمیقی از آن بگیرد. تگ لاین شخصیت برند را با کلماتی آسان به مصرف‌کننده منتقل می‌کند و اگر به درستی ساخته شود، تصویری کلی از سودی را نشان می‌دهد که کسب و کار به مشتری خواهد رسند.

اگر مک‌دونالد به جای جمله «عاشقشم» از جمله دیگری، مثلا «چقدر خوشمزس!»، به عنوان پیام تبلیغاتی استفاده می‌کرد، امروز جایگاه کاملا متفاوتی داشت.

ویژگی‌های یک تگ لاین خوب

یک تگ لاین خود، این‌ها است:

  • ساده: با یک بار خواندن قابل درک است و تفسیر نمی‌‌خواهد. مثلا «Just Do It» نایکی، یک تگ لاین عالی است، کوتاه، شیرین و دقیق است.
  • خاطره انگیز: به خاطر سپردن و یادآوری آن آسان است. این موضوع بسیار مهم است. زیرا شما می‌خواهید شعارتان اولین چیزی باشد که وقتی کسی به برند شما فکر می‌کند، به ذهن او خطور کند. «پشتم گرمه» ایران رادیاتور،‌ نمونه‌ای عالی از یک تگ لاین به یاد ماندنی است.
  • دقیق: یک پیام واحد و واضح را منتقل می‌کند. پیام اگر پیچیده یا گیج‌کننده باشد به یاد مخاطب نمی‌ماند. به عنوان مثال، «آخرین ابزاری که می‌خرید» رونیکس، یک شعار عالی ساده و قابل درک است که به یاد مخاطبان می‌ماند.
  • خلاق: اصیل و از رقبا متمایز است. «متفاوت فکر کن» اپل یک پیام تبلیغاتی محشر و منحصر به فرد است که وضعیت موجود را به چالش می‌کشد.
  • آموزنده: به مصرف‌کننده روشن خواهد ساخت که برند چه چیزی ارائه می‌دهد. به عبارتی، وعده‌ای است که مصرف‌کننده می‌تواند از کسب و کار انتظار داشته باشد. «هرجا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می‌درخشد!» یک تگ لاین آموزنده عالی است و به مصرف‌کننده می‌گوید که می‌توانی انتظار قابل اعتماد بودن از این بانک را داشته باشی.
  • مشتری مداری: روی مشتری متمرکز است نه شرکت. «به شما بال می‌دهد» ردبول، یک تگ لاین مشتری‌مدار عالی است. در این پیام تبلیغاتی همه چیز در مورد این است که محصول چه احساسی در مصرف کننده ایجاد می‌کند، نه اینکه دقیقا چه چیزی است.
  • عاطفی: واکنش عاطفی مصرف کننده را برمی‌انگیزد. «دوست من سلام» بهروز، یک شعار احساسی عالی است که از حس رفاقت و صمیمت با مخاطب صحبت می‌کند.
  • سازگار: به طور مداوم در تمام موارد بازاریابی استفاده می‌شود و به ایجاد هویت برندی قوی و قابل تشخیص کمک می‌کند. همچنین، سازگاری آن چیزی است که تگ لاین را از اسلوگان جدا می‌کند.

تگ لاین در مقابل اسلوگان

همانطور که قطعا تاکنون متوجه شده‌اید، تگ لاین و اسلوگان با اینکه هر دو پیام تبلیغاتی یک برند هستند، اما برخلاف اسلوگان‌ها، تگ لاین‌ها معمولاً ثابت بوده و تغییر نمی‌کنند. به عنوان مثال، تگ لاین دیزنی لند این است:«شادترین مکان روی زمین». اما این شرکت از اسلوگان‌های مختلفی نیز برای کمپین‌های بازاریابی خود استفاده کرده است:

  • «جایی که رویاها واقعی می‌شوند»
  • «جایی که جادو شروع شد»
  • «شادترین بازگشت به خانه روی زمین»
  • «من به دیزنی لند می‌روم.»

تفاوت تگ لاین و اسلوگان

استفاده از تگ لاین در کسب و کار شما

امکان ندارد که یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، چه پیج، چه سایت، و به دنبال افزایش بازدیدکنندگان و در نتیجه مشتریان خود نباشید. در میان اولین چیزهایی که هنگام برندسازی به آن نیاز دارید، مهم‌ترین موارد نام، لوگو و تگ لاین است.

اگر می‌خواهید در اینستاگرام بفروشید، نام برند می‌شود آیدی و نام پیج‌تان، لوگو می‌شود عکس پروفایل پیج‌تان و تگ لاین، در بایو نوشته می‌شود. همچنین اگر سایت دارید، نام برند می‌شود نام و دامنه، لوگو در گوشه بالای صفحه قرار می‌گیرد و تگ لاین، به به سلیقه شما در جایی نوشته می‌شود که مخاطب به آسانی آن را ببیند.

اما آنچه که مهم است و بسیاری از رقبای شما هنوز آن را نمی‌دانند (زیرا یک ایده جدید اما تست‌شده در بازاریابی است) و فرقی هم نمی‌کند که پیج دارید یا سایت یا حتی کانال و در هر صورت می‌توانید از این ایده استفاده کنید، چاپ لوگو و تگ لاین برند شما روی چسب پهنی است که برای بسته‌بندی مرسوله‌های خود استفاده می‌کنید.

البته وقتی می‌گویم جدید، منظورم این نیست که هنوز به عقل هیچ‌کس نرسیده‌است. درواقع کسب‌وکارهای بزرگی مانند دیجی‌کالا و آمازون این استراتژی را به کار برده‌اند و موفقیت آن را چشیده‌آند. اما هنوز فراگیر نشده و اگر شما جزو اولین برندهایی باشید که این ایده را عملی می‌کند، می‌توانید منافع خوبی را قبل از اینکه همه به سمت آن هجوم ببرند، کسب کنید.

انواع تگ لاین

شرکت‌های مختلف، اهداف بازاریابی متفاوتی دارند و می‌خواهند در جایگاه‌های متفاوتی خود را نشان دهند. برخی می‌خواهند یک پیام احساسی را منتقل کنند، در حالی که برخی دیگر می‌خواهند از واقعیت‌ها استفاده کنند. برخی می‌خواهند رک . پوست‌کنده باشند، در حالی که برخی دیگر می‌خواهند مرموز بمانند. برآورده‌سازی تمام این نیازها مستلزم ایجاد تگ لاین‌های مختلف است. با این حال، آن‌ها را می‌توان به ۷ نوع تقسیم کرد.

پیام تبلیغاتی دستوری

معمولاً با یک فعل شروع می‌شود و به مشتریان دستور می‌دهد که یک عمل خاص مرتبط با چشم‌انداز، مأموریت یا شخصیت برند را انجام دهد. این تگ لاین‌ها معمولاً توسط برندهایی استفاده می‌شوند که می‌خواهند جسورانه‌تر، هیجان‌انگیزتر و تأثیرگذارتر به نظر برسند. از این رو معمولاً توسط برندهایی استفاده می‌شوند که می‌خواهند بخشی از برنامه مخاطب هدف باشند.

نمونه‌هایی از پیام تبلیغاتی دستوری عبارتند از:

  • نایکی: فقط انجامش بده.
  • یوتیوب: خودتان را پخش کنید.
  • کوکاکولا: شادی رو باز کن.

پیام تبلیغاتی توصیفی

همانطور که از نام آن‌ها پیداست، تگ لاین‌های توصیفی ساده‌ترین نوع هستند. توصیفی‌ها پیشنهادات برند، مزایا و/یا وعده‌های برند را با کلمات ساده توصیف می‌کنند. نمونه‌ای عالی از تگ لاین‌های توصیفی به والمارت تعلق دارد: حفظ پول، زندگی بهتر.

پیام تبلیغاتی تحریک آمیز

تگ لاین‌های تحریک آمیز، تفکر برانگیز و محرک هستند. آنها ساخته می‌شوند تا احساسات را تحریک کنند و مخاطب را وادار به توقف و تفکر کنند.

نمونه‌هایی خوب از شعارهای تحریک آمیز عبارتند از:

  • آدیداس: غیرممکن هیچ‌چیز نیست.
  • آندر آرمور: انجام خواهد داد.
  • داو: از آنچه فکر می‌کنید زیباترید.

پیام تبلیغاتی صفت عالی

تگ لاین‌های صفت عالی، برند را در برترین جایگاه میان رقبا قرار می‌دهند.

نمونه هایی از تگ لاین‌های صفت عالی عبارتند از:

  • بادوایزر: پادشاه ماءالشعیرها
  • بی ام و: آخرت ماشینِ سواری

پیام تبلیغاتی استفهامی

برخی از برندها از سوالاتی استفاده می‌کنند تا شما را به انجام یک عمل، فکر کردن به شیوه‌ای خاص یا انتقال هر پیام دیگری راهنمایی کنند. «شیر دارید؟» هیئت پردازشگر شیر کالیفرنیا، مثال خوبی از یک تگ لاین استفهامی است.

پیام تبلیغاتی خاص

این تگ لاین‌ها از کلمات هوشمندانه استفاده می‌کنند تا محصول یا دسته تجاری برند را آشکار کرده و آن را به یاد ماندنی کنند.

مثلا، «رانندگان تحت تعقیب هستند.» فولکس واگن نمونه واضحی از این دسته تگ لاین‌ها است. به عنوان نمونه دیگری از تگ لاین‌های خاص، می‌توان به این پیام اولِی اشاره کرد:«اولِی پوستی که شما در آن هستید را دوست دارد».

پیام تبلیغاتی رویایی

پیام‌های رویایی، چشم‌انداز برند را به مخاطبان هدف منتقل می‌کنند.

نمونه‌هایی از تگ لاین‌های رویایی عبارتند از:

  • جی ای: خیال‌پردازی در کار
  • آویس‌: سخت‌تر تلاش می‌کنیم.

چگونه یک پیام تبلیغاتی بنویسیم؟

برای نوشتن تگ لاین کسب و کار خود لازم نیست بهترین کپی رایتر دنیا باشید. در تگ لاین «حفظ پول، زندگی بهتر» کلمات جالبی وجود ندارد. اما وظیفه توضیح آنچه والمارت به آن معروف است را به شکلی عالی انجام می‌دهد. مراحل زیر را دنبال کنید و در نهایت، تگ لاین مناسبی برای کسب و کار خود خواهید داشت:

  1. در یک یا دو جمله بنویسید که چه می‌کنید و مشتریان با استفاده از محصول/خدمت شما چه سودی می‌برند.
  2. جمله را کوتاه کنید تا عبارات یا جملات معنی دار ۳تا۵ کلمه‌ای تشکیل شود.
  3. جمله یا عبارتی را که مناسب می‌دانید، انتخاب کنید.

چونه تگ لاین بنویسیم

از استراتژی‌های زیر کمک بگیرید تا بتوانید تگ لاین بهتری را در زمان سریع‌تری بنویسید.

بوسه

اگر مخاطبان هدف شما نتوانند آنگونه که می‌خواهید با شما ارتباط برقرار کنند، تگ لاین بی‌فایده خواهد بود. از این رو، به شما پیشنهاد می‌کنیم رویکرد «هر چه ساده‌تر، بهتر» را دنبال کنید. فرآیند را بیش از حد پیچیده نکنید. به سراغ کلمات پیچیده نروید که کمتر به یاد می‌مانند. سعی کنید با استفاده از کلمات کمتر و ساده‌تر، منفعت مشتری را به او نشان دهید.

منفعت را به نمایش بگذارید

به آنها نگویید چه چیزی برای ارائه دارید یا نگویید که چقدر خفن هستید. بلکه بگویید چه منفعتی از شما دریافت خواهند کرد. به نمایش گذاشتن مزایا و منفعت، بیشتر از یک شعار خودپسندانه مخاطبان هدف را جذب می‌کند.

مثلا:

«بهترین آدامس دنیا» را با «اکشن بجو، بیدار شی» مقایسه کنید. اولی به نظر یک ادعاست. در حالی که دومی منفعت مشتری را به نمایش می‌گذارد.

از کلمات احساسی استفاده کنید

افزودن چند کلمه احساسی، به شما در برقراری ارتباط عاطفی مخاطب کمک بسیاری می‌کند. به این فکر کنید که می‌خواهید چه نوع احساسی را در مخاطبان هدف خود ایجاد کنید.

به عنوان مثال، یک نهاد مالی سبدگردان به جای تگ لاین «ما وجوه شما را بهتر سرمایه‌گذاری می‌کنیم» می‌تواند بگوید «ما ثروت شما را بهتر رشد می‌دهیم». همین تغییر کوچک، تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد.

از ضمایر اول شخص استفاده کنید

استفاده از «من» و «تو» در سراسر تگ لاین باعث می‌شود که ارتباط شما و مخاطب شخصی‌تر به نظر برسد. این کلمات به خواننده می‌گویند که شما مستقیماً با خود آن‌ها رو در رو صحبت می‌کنید.

کوتاه و شیرین بنویسید

یک پیام تبلیغاتی خوب باید کوتاه، شیرین و دقیق باشد. شما می‌خواهید مطمئن شوید که پیام‌تان واضح و مختصر است و آخرین چیزی که می‌خواهید، این است که تگ لاین‌تان گیج‌کننده یا خیلی طولانی باشد.

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

0 / 5. تعداد رأی: 0

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
راه های ارتباطی با مدیر فروش: آقای ملایی
تلفن تماس شماره موبایل: 09127621429
واتساپ چسب تاو واتساپ: کلیک کنید
اینستاگرام چسب تاو اینستاگرام: jcom.ir
ایمیل چسب تاو پست الکترونیکی: info@irtape.ir
اشتراک گذاری